Võistulaulmisest žürii liikme Heli Jürgensoni pilgu läbi
Ettekanne Eesti Naislaulu Seltsi volikogu koosolekul 14. aprillil 2012.
Olin esimest korda naiskooride võistulaulmise žüriis. Meeldiv oli osavõtvate kooride arvukus, rõõmustas, et laias laastus oli vanus keskmine, elujõuline, hea potentsiaaliga. Et väiksematest kohtadest olid arvukad koorid. Lauljad üle Eesti on ühtlaselt head lauljad. Ei ole Tallinnas paremad, see konkurss tõestas seda. Kõik sõltub dirigendist, et analüüsib, kuulab jne.
Erakordselt toredad olid eakate koorid (Vanaemad, Tartu ja Tallinna vilistlaskoorid). Tugev dirigent võtab lauljatelt maksimaalse.
Väljend „koor on dirigendi peegel“ kehtib täiesti. Kui midagi ei tule välja – kõik on minu kui dirigendi isiklik probleem. Pani mind mõtlema seoses laulupidude eelprooviga.
Koori intonatsioon – ei saa väljendada, kui ei saa noodipilti selgeks. Ester Mägi kohustuslikud laulud olid hästi valitud. Seekord jäid koorid tegelikult lauludele alla. Olid mustad. Akorde tuleb häälestada. Näiteks „Kauge maa“ taktimõõdu muutus 6/8 – ¾ , ei saadud enam 6/8-le tagasi. Olime žüriis kriitilised dünaamika ja tempomärkide suhtes. Paistis mittesüvenemist. Autorit peab austama. On vaja süveneda helilooja detailidesse. Mis on noodis kirjas, seda peab tegema.
Interpretatsiooni poolelt ja ansamblist – keerake juhatades koorile selg ja kuulake. Lauljate näod segavad. Sellisel juhul lauljad näevad ainult dirigendi kätt, mitte nägu. Koolis õppides dirigeerimist oleme harjunud ütlema juhatamise ajal teksti kaasa. Siis aga kaotame koori kõla, ei kuula koori. Peaks juhatama ja kuulama kuidas koor laulab. Lindistage ja kuulake, kuidas kõlab. Veel nägime võistulaulmisel kuidas koor laulab kenasti, lõpus aga dirigent väristab käsi, koor läheb mustaks. Proovis pole seda olnud ja koori viimane akord vajub ära.
Vokaalne töö on lõputu. Vokaali tuleb arendada. Jõudsin järeldusele, et teen ühe vihiku, õppematerjali, kuidas teha hääleharjutusi.
Lisan veel, et taidluskooriga töötades kaob ära koorijuhi dirigeerimistehnika. Teed aga „suuri rulle“ et inimesi laulma saada. Ei saa vehkida nagu tuuleveski, dirigent peab end kontrollima.
Vajalik oleks enda salvestamine, et siis vaadata, kas žest on arusaadav, et poleks liiga palju üleliigsed liigutusi. Mida lihtsam löök, seda lihtsam lauljal laulda. Olen ise võtnud Otsa-koolis õpetades oma manuaalse tehnika kontrolli alla.
Väga tähtis punkt – konkursi kava. Selle valimine on raske. Žüriile on kohustuslik laul hea märk. Kooridel on omad sisselauldud laulud. Omad laulud omas elemendis. Ja kohustuslik laul katsutakse ruttu „kaelast ära saada“. Selle ettekandmine on aga väga tähtis. Mis jäi konkursil silma: peab hindama oma koori võimeid. Mitte igaüks ei teinud seda. Näiteks väike koor laulis paljude jagunemistega laule. Vokaalne tugi kadus ära. Mitmel kooril olid liiga rasked laulud, arvestades konkursi ärevust. Muidugi on suur erinevus, kas laulda žürii ees võõras kohas või oma koduses rahvamajas. Et kooril oleks mugav laulda, et tuleks kaunis kunstiline tervik, et näitaks end kõige paremast küljest.
Samuti oli kavades palju laule, mille päritolu oli kergemuusika klassikast. Alati need ei sobi konkursi kavadesse kuigi ka viimase aja laulupeod on selleks kaasa aidanud. Repertuaar peab ikka omavahel sobima. Oma rahvamajas on hea aga sellel konkursil mitte. Üldiselt on eesti koorilaulud kurvameelsemad. Rakse on sobitada ja leida rõõmsat laulu.
Dirigent on koori ees kõige tähtsam. Tuleks end hoida pidevalt vormis. Soovitan kuulata teisi koore, käia koorikontsertidel, käia koolitustel, end täiendada, arendada. Mitte olla ainult oma isiklikus maailmas. Rahvakultuuri Keskuse ja Eesti Kooriühingu koostöös toimuvad koorijuhtide ja muusikaõpetajate kursused, kus võetakse läbi kolm põhiteemat: praktiline dirigeerimine, töö vokaaliga ja kooritöö metoodika (kuidas õpetada laulu). Täpsem info www.rahvakultuur.ee Innustan teid nendest osa võtma! See annab kasuliku impulsi. Samuti saab kutsuda kooriühingu mentoreid oma kooride juurde nõu andma ja õpetama. Koorilaul üldises mõttes on arenenud kõrgele tasemele ja on kuhu poole püüelda.
Žürii töötas väga üksmeelselt. Minul isiklikult oli väga huvitav naiskoore kuulata ja tahan olla aus oma arvamuste väljaütlemistes. Tahan aidata koore. Tänan ka väga head võistulaulmise korraldust.